تحلیل مستند پیرمرد و دریا
از شروع ابتدا ما شاهد قاب های مربعی ومستطیلی هستیم که نشان دهنده استقامت و ایستادگی است
در ادامه قاب های بیضی نشان دهنده ملایمت است
پیراهن مرد با رنگ بندی گرم با رنگ سرد شلوارش تعادل برقرار کرده است
و همچنین در تضاد است
چشم ها به دنبال ایجاد تعاددل ها بین تضاد هاست که خودش توانایی بصری را افزایش میدهد و برای بیننده جذابیت دارد
رنگ قهوه ای اتاق میتواند نشان از قدیمی بودن و رنگ زرد اتاق نشان از ضعیف بودن داشت باشد
و انرژی و هیجان ندارد
لباس پیرمرد با سایر رنگ های ذر پس مینه در تضاد است برای همین ایجاد پرسپکتو میکند
و هم چنین رنگ لباس با رنگ قرمز نشان دهنده تحرک و هیجان است و پچشم مخاطب را جلب میکند
خطوط همگرادر قسمت بعدی به تصویر عمق بخشیده وباعث دوبعدی شدن تصویر شده است (پرسپکتیو)
پرنده های سفید رنگ نشان دهنده پاکیی و صداقت است
خانه ها به صورت مثلثی هستند و مثلث نشان دهنده انرژی زیاد دلهره و خروج انرژی است
در سکانسی که پیرمرد از پنجره به بیرون نگاه میکند ماشاهد ایجاد قاب مضاعف هستیم
که قاب مضاعف از سری تکنیک های ایجاد بعد یا همان پرسپکتیو است
هم چنین تعادل قرینه در دوطرف ایجاد شده اما تعادل قرینه فقط در بعضی مواقع جذاب است
رنگ قرمز گرما را نشان میدهد
هم چنین هیجان بخش است
در سکانس خوردن غذای پیر مرد پرسپکتیو با کوچیک شدن اشیا به خوبی نشان داده میشود
خطوط مایل نردبان ها نشان دههنده عدم ثبات است
هم چنین وضوخ تصویر که کم میشود از بزرگ به کوچک نشان دهنده پرسپکتیو است
و ما شاهد تضاد بین سطح و حجم هستیم
بین خانه و دریا
سقوط پیپ در آب نشان هنده حجم منفی است و نمایانگر نقطه تجسمی هم هست
لباس قواص با رنگ سرد خود بارنگ های گرم در تضاد است
دختر بچه در سکانس بعدی نقطه نشان داده میشود و رنگ لباسش در تضاد با پس زمینه است
در قسمت شنای پیرمرد پیرمرد در نقطه طلایی قرار ارد
هم چنین در سکانس مادر و کودک و پیرمرد داخل اتاق ما شاهد پرسپکتیو هستیم از نوع تکنیک ایجاد مثلث
در اخر خانه ساخته شده توسط پیرمرد و پیرزن ما شاهد نقطه است
پایان
نرگس روزبه / یاسمن علاقه بندی / فاطمه رابطی